Uverejnené: 5. 3. 2019
Ešte pred tým, než prevedieme Vaše dáta (viď článok Všetky cesty vedú k dátam ), je potrebné určiť, kam sa budú dáta prevádzať. K vašim dátam ale musíte získať prístup. V e-shopovom riešení BSSHOP sú všetky dáta pod jednou strechou na Vašom serveri.
Nudná definícia servera
Server je počítač podobný tomu, ktorý máte doma. Na rozdiel od neho je optimalizovaný pre 24-hodinovú prevádzku. Na serveri by mal byť nainštalovaný serverový operačný systém, vďaka ktorému sme schopní sprevádzkovať potrebné služby. Službami sa rozumie databázový server, možnosť terminálového pripojenia (tj. práca cez vzdialenú plochu), zdieľanie súborov, zálohovanie a ďalšie potrebné operácie. V článku sa stretnete s dvoma nami používanými praktickými pojmami – server s POHODOU a e-shopový server. Server s POHODOU je ten, ktorý vlastníte. E-shopový server je náš server umiestnený v hostingovom centre.
Prečo potrebujem server?
Riešenie BSSHOP je kompatibilné iba s IS POHODA vo verzii SQL, tzn. POHODA využíva databázový systém spoločnosti Microsoft (tzv. MSSQL), ktorý môže fungovať iba na prostredí Windows Serveru. Databázový systém je systém navzájom prepojených tabuliek – podobne ako napr. väzby jednotlivých listov v Exceli.
Získanie vlastného servera
Pri výbere servera je nevyhnutné definovať rozsah podnikateľskej činnosti a príležitosti pre prípadnú budúcu expanziu tak, aby bolo možné objektívne vybrať vhodný variant servera.
V súčasnosti sa ponúkajú dve možnosti:
Pracovať v cloude znamená, že Vám špecializovaná firma prepožičia časť výkonu a kapacity svojich serverov. Výhodou je, že sa nemusíte o nič starať. Vhodné podmienky na uskladnenie servera, zálohovanie dát i správu servera za Vás rieši na profesionálnej úrovni špecializovaná firma. Naopak nevýhodou je, že sa na server musíte pripájať pomocou vzdialenej plochy a licencie sú v dnešnej dobe finančne nákladné. Preto je toto riešenie vhodné skôr pre menšie až stredné firmy. Ak sa rozrastie Váš biznis, je na mieste uvažovať o obstaraní vlastného serveru. Preberáte tým plnú zodpovednosť za svoje dáta. Výhodou je, že počítač každého zamestnanca je potom obvykle v rovnakej sieti ako server. Správa, prípadne zdieľanie aplikácií potom môže byť oveľa jednoduchšie. Naopak nevýhodou sú starosti spojené s údržbou servera.
Mám vlastný server. Čo teraz?
V prvom rade je potrebné zaistiť tri základné veci - umiestnenie servera, nastavenie a následnú údržbu. Aj v tomto prípade môže oboje zaistiť externá firma, ale strácate tým hlavnú výhodu vlastného servera z pohľadu jeho umiestnenia – server nebude fyzicky vo Vašich kanceláriách. Server by mal byť umiestnený ideálne v rozvádzači (tzv. racku), v klimatizovanej, neprašnej miestnosti. Do elektrickej siete by mal byť pripojený cez záložný zdroj a do internetovej siete cez kábel alebo switch. Zaistenie ideálneho stavu je ale finančne pomerne náročné. Všeobecne je dostačujúce, aby bol server v racku, vhodne umiestnený a pripojený na stabilné internetové pripojenie. Pri nastavení vlastného servera sa rieši predovšetkým jeho zabezpečenie a zálohovanie dát. Obe témy budeme riešiť v ďalších článkoch.
E-shopový server
Zatiaľ sme riešili servery a databázy vo všeobecnej rovine. Momentálne by som sa rád zameral na fungovanie systému BSSHOP. Dáta e-shopu sú uložené na serveroch hostingového centra. Hostingové centrá sú miestnosti, ktoré často vídame vo filmoch o informačných technológiách – veľké klimatizované miestnosti, do ktorých sa smú iba v špeciálnom odeve a kde sú uložené servery prepojené stovkami kilometrov káblov. Obsah Vášho e-shopu, teda jeho databáza, je uložená na hostingu, ktorý je súčasťou našich služieb. Objemnejšie databázy sú uložené na hostingu Microsoft Azure. V praxi sa objemnejšou databázou rozumie vysoký počet záznamov v niektorej z tabuliek (napr. milióny produktov alebo tisíce objednávok denne).
Prečo teda potrebujem vlastný server?
Váš server je dôležitý, pretože na ňom bežia databázy, sú uložené obrázky a zaisťuje prostredie pre aplikácie k správe e-shopu, účtovníctva a ďalších vnútropodnikových procesov, najmä IS POHODA a BSADMIN. V IS POHODA vediete skladové hospodárstvo, vybavujete objednávky, vytvárate faktúry a spracovávate účtovníctvo. Aplikácia BSADMIN je určená na správu e-shopu. Vďaka on-line prepojeniu oboch aplikácií je možné simultánne pridávať a upravovať produkty aj kategórie. Obe aplikácie majú aj klientske inštalácie. Pokiaľ máte vlastný server, je možné pracovať na Vašich počítačoch, ktoré sú v rovnakej sieti ako server. Okrem databázy IS POHODA je na serveri aj pomocná e-shopová databáza. Tá dopĺňa databázu POHODY o dáta pre e-shop, ktorá v nej chýba. Je to napríklad viac názvov produktov, viac opisov, minimálne a maximálne odbery kusov alebo údaje pre SEO. Produktové obrázky sú uložené na Vašom serveri s POHODOU a na e-shopový server sa nahrajú až pri synchronizácii. Obrázky sa preto môžu zobrazovať priamo v aplikácii POHODA a sú dostupné aj pri výpadku internetového pripojenia. Ostatné obrázky, najmä tie čo sa používajú v texte užívateľských stránok alebo sú súčasťou popisu produktov, sa pri administrácii ukladajú rovno na e-shopový server, tzv. FTP. K FTP máte priamy prístup.
Komunikácia medzi Vašim serverom a hostingom
Komunikácia prebieha pomocou služby, ktorá beží na pozadí Vášho servera s POHODOU. Reprodukciu služby zaisťujú roboti, ktorí automaticky v ľubovoľne nastavených časových intervaloch sťahujú objednávky z e-shopu do POHODY a synchronizujú produkty. Ide teda o obojstrannú komunikáciu medzi Vašim serverom a e-shopovým serverom. Synchronizácia prebieha rozdielovo, tj synchronizujú sa iba nové a zmenené dáta. Vďaka tomu je veľmi rýchla, obvykle trvá rádovo sekúnd. Štandardná kompletná synchronizácia pomocou XML mostov môžu trvať aj niekoľko hodín.
Odsek pre fajnšmekrov - CDN server
V niektorých prípadoch sa môžete stretnúť s pojmom CDN server. Zapíname ho najmä pri väčších e-shopoch. Je to ďalší server, väčšinou poskytovaný treťou stranou. Tento server je špeciálne konfigurovaný na zobrazovanie statického obsahu. Na server sa zduplikujú obrázky z e-shopového servera. Obrázkový obsah sa potom na e-shope zobrazuje podstatne rýchlejšie a e-shopový server je zaťažovaný menej. CDN server pomáha zlepšovať indexáciu vo vyhľadávačoch a zvyšuje konverzie - zákazníkom s pomalším pripojením sa stránka načíta v kratšom časovom intervale.
Výpadok servera s POHODOU
Veľmi často odpovedáme na otázku: „Ak bude mať môj server výpadok, nebude mi fungovať ani e-shop?“. Pokiaľ sa jedná iba o výpadok pripojenia Vášho servera k internetu, nebudú sa sťahovať objednávky do POHODY a nebudú sa aktualizovať stavy zásob či ceny produktov. E-shop ale bude stále funkčný. Pokiaľ vypadne Váš server úplne napr. kvôli poškodeniu niektorej mechanickej súčasti, nebudete môcť pracovať, eshop ale bude stále fungovať. Pokiaľ nebudete mať k dispozícii databázy (zmazanie, útok hackerov a pod.), je možné ich obnoviť späť zo záloh. Preto je dôležité správne zálohovať svoje dáta. Vaši zákazníci na internete ale nič nespoznajú, pretože e-shopová databáza je uložená samostatne na našom hostingu. Po obnove funkčnosti Vášho servera sa pri prvej synchronizácii všetky objednávky do POHODY natiahnu dodatočne a Vy ich budete môcť spracovať štandardným spôsobom.
Vytvoril: Daniel Vymlátil